Goes werk

Het vinden van goed personeel is in Zeeland een groeiend probleem. Steeds meer organisaties vragen dan ook om ondersteuning bij de werving van nieuw personeel. Soms gaat om een compleet plan voor employer branding maar in het geval van de Gemeente Goes om een online-campagne voor specifieke vacatures.

Online-campagne voor werving

De gemeente Goes was heel gericht op zoek naar leidinggevende ambtenaren. De traditionele wegen, zoals vacaturesite, leverde niet voldoende juiste kandidaten op. Een onlinecampagne werd gestart waarbij ook film is ingezet. Via Facebook en LinkedIn zijn de juiste personen gericht benaderd. En niet alleen in Zeeland maar door heel Nederland. Door te targetten op opleidingsniveau, huidige functie en interesses melden zich in korte tijd voldoende kandidaten om de selectieprocedure te starten.

De potentiele kandidaten werden doorverwezen naar een eenvoudige landingspage. Hierop konden zij zich in enkele stappen aanmelden als geïnteresseerde of direct online solliciteren.

Voordelen van social media campagne bij werving

Bij het werven van personeel zijn social media perfecte kanalen. Je richt de campagne op personen met specifieke kenmerken zoals opleidingsniveau en functie. Dit zorgt ervoor dat jij de kandidaat vindt in plaats van dat de kandidaat jouw vacature vindt.

Daarnaast is het voordeel dat je mensen bereikt die niet op zoek zijn naar een andere baan. Op vacaturesites komen vooral werkzoekenden. Maar wellicht zijn medewerkers van andere organisaties die niet op zoek zijn naar een andere baan via social media wel te verleiden om te solliciteren?

Ook het budget is goed te reguleren. Advertenties in printmedia zorgen vaak voor hoge kosten en moeilijk meetbaar resultaat. Het bereik via social media als Facebook en LinkedIn is vaak vele malen hoger. Daarnaast kun je de campagne constant bijsturen zodat je de juiste kandidaten krijgt.